Wat wil je dán?

Non-fictie

Je bent 38 en je leven lijkt op orde: je timmert aan de weg in je droombaan, je hebt een stabiele relatie en je weet ongeveer wie je bent. Tot je op een dag wakker wordt met een overdonderend besef van zinloosheid. Je besluit dat het anders moet. Maar wat wil je dan? Het overkwam Lot Vekemans.
Tegenwoordig is ze een van de succesvolste toneelschrijvers van Nederland, maar op haar 38e voelt dat pad als een dood spoor. Ze gooit het roer om, stopt met schrijven en koopt met haar geliefde een herberg in Appelscha. En dan doet zich een paradox voor: juist nu zij zich heeft terug getrokken, klopt de toneelwereld harder aan haar deur. Lot besluit een zelfonderzoek aan te gaan naar haar wensen, interne belemmeringen en de omgang met het oordeel van anderen. Terwijl bijna twee decennia verstrijken, een relatiebreuk, nieuwe liefde en talloze toneelstukken plaats vinden, groeit gaandeweg een besef. Het gaat in het leven niet om het vermijden van tegenstellingen, maar om het omarmen ervan. Wat wil je dan? gaat over die momenten dat je je afvraagt of het wel klopt wat je aan het doen bent en over wat er gebeurt als je die vraag serieus neemt.

Wat wil je dán? is een poëtische, diepzinnige reflectie op een zelfonderzoek dat nooit voltooid is. Een wijs boek over het omarmen van verandering, over ruimte geven aan je verlangens en het vinden van je eigen weg.

A

luister naar een fragment

Reacties op De verdwenene

Wat een boek! Ik heb het gisteren in één ruk uitgelezen! Indrukwekkend, die korte zinnen er tussendoor met zo’n enorme lading, die zoveel verklaren en in beweging zetten, met voldoende ruimte voor een eigen invulling en beleving. Chapeau!!! Trefzekere karakters, spannend en invoelend. Gefeliciteerd met zo’n prachtige schepping!

Atti

Welnu, een boek dat wij zeker ruimschoots gaan inkopen is het boek dat ik zojuist las, ‘De verdwenene’ van Lot Vekemans. Een boek dat ik achter elkaar uitlas vanwege de fijne spanningsboog en de soepele pen die Vekemans hanteert. Door de manier waarop zij een inkijk geeft in de donkere kamers van de menselijke ziel.
Boekhandel 't Spui - Vlissingen

Een erg sterk verhaal!

Fons Plukker - Boekhandel Maximus - Hilligersberg

IJZERSTERK FAMILIEDRAMA

Lot Vekemans zet in De Verdwenene de verhoudingen in een paar streken op scherp. Dit kan niet goed gaan, en dat gaat het ook niet. Simon krijgt het stevig voor zijn kiezen met een etterende wond, een opdringerige vreemdeling en dat vervelende neefje. Toneelschrijver Vekemans excelleert in dialogen en weet wat ze weg moet laten. Wat overblijft is een ijzersterk familiedrama dat zowel spannend als ontroerend is.

Katja de Bruijn in de VPRO gids

NEE LEZER, IK BIED U GEEN CATHARSIS!

Dankzij het dwingend perspectief in deze roman, die krachtige dialogen biedt van personages die elkaar nauwelijks leren kennen, ga je dingen normaal vinden die dat niet zijn.(…) Vekemans is, ook in haar proza, een slim en kundig auteur. Vooral de ogenschijnlijk wezenloze dialogen zijn geladen met spanning. (…) In De verdwenene gaat de vraag op wie de titel betrekking heeft, steeds meer prangen. De roman zit vol slimme spiegelingen.

Judth Eiselin in de NRC ****

Het is maar zelden dat ik een boek lees dat ik zo langzaam mogelijk wil lezen, om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten. Het boek neemt je mee op reis door prachtige landschappen in een overweldigende natuur, maar de kracht ligt in het ontginnen van de innerlijke landschappen van de hoofdpersonen. In soms hele korte dialogen, die ogenschijnlijk eenvoudig lijken en makkelijk weglezen, zit ook een uitnodiging om je te verbinden met de waarheid in jezelf. Het knappe van haar schrijfwijze is dat je de betekenis voelt van wat wordt weggelaten, van wat niet wordt benoemd of gezegd. Daarin schuilt voor mij haar meesterschap. Helaas had ik ‘De Verdwenene’ veel te snel uit.

Sabine

Ik ben het gaan lezen toen ik net als de hoofdpersoon Simon geblesseerd was aan mijn been. De treffende woorden, de beeldende taal raakten mij recht in die aspecten van mezelf die ‘verdwenen’ bleken en die erkend wilde worden. Het boek heeft me beroerd door zijn taal en ik was compleet ondergedompeld in het verhaal. ik weet niet wat het is en het maakt me ook niet uit. Bij bepaalde zinnen, sprongen de tranen in mijn ogen. Zelfs wanneer ik ze voor de derde keer las.

Mayana

Wat een boek! Ik ben meegesleept, ontroerd, geraakt. Geen zin teveel, positief nietsontziend en alleszeggend. Haast onvoorstelbaar en daardoor op metaniveau ontwapenend krachtig en herkenbaar. Ik wilde wel langzamer lezen omdat het dan langer duurt maar ja niet gelukt. Chapeau. Grote klasse. 

Ine

Een geweldig boek!

Monique Stoel - Bilthovense Boekhandel

‘Niets hopen, dan kan er ook niks misgaan’. Dat is al jarenlang het levensmotto van Simon, de hoofdpersoon van De verdwenene van Lot Vekemans. Met mooie omtrekkende bewegingen en feilloze precisie schetst Vekemans de introverte doodeenzame bijna-vijftiger. (…) Vekemans laat je diep in het hoofd van de stugge Simon kruipen met mooie zinnen als ‘de weerzin tegen zijn eigen zure woorden had van hem een zwijgzaam mens gemaakt.’

Sonja de Jong in het Noord Hollands Dagblad ****

vanaf 29 april 2025 te koop

Wat wil je dán?

non-fictie

Fragment

Instinctief stoppen

Volslagen onverwacht werd ik op mijn achtendertigste verjaardag wakker in een hotelbed in Barcelona met een dieptriest gevoel dat huisde in mijn onderbuik en dat ik herkende als het steeds weer terugkerende besef dat er iets in mijn leven niet klopte. Ik bouwde al tien jaar met grote inzet en focus aan een carrière als toneelschrijfster. Het was geen beroep met een zekere basis voor groot materieel succes, maar mijn hart – of ziel, wie zal het zeggen – had me met zachte hand die richting op geduwd. Ik was blij met mijn beroep, ook al kon ik er niet van leven en vulde ik mijn inkomen al jaren aan met  journalistiek werk. Met enige regelmaat interviewde ik theatermakers die mij een nieuwe kijk gaven op mijn eigen werk. Je zou dus kunnen zeggen dat ik tot de happy few behoorde die van hun passie hun beroep hadden gemaakt. Toch was dat niet het gevoel waarmee ik die ochtend wakker werd.
Ik was met mijn lief een paar dagen in Barcelona voorafgaand aan een wandelvakantie in het bergachtige landschap achter Benidorm, waar eind januari de amandelbomen beginnen te bloeien en met hun bloesem het landschap roze kleuren. Met het vooruitzicht op dagen wandelen door dit prachtige en verlaten landschap, besloten we voor mijn verjaardag een stop te maken in de stad die tien jaar geleden mijn hart veroverde. Ik had toen zes weken lang gebivakkeerd in een van de kleinste kamers van hotel Lloret aan de Ramblas, vanuit een romantisch verlangen om daar mijn startende schrijverscarrière een flinke impuls te geven. Ditmaal verbleven we in een enigszins verouderd maar betaalbaar hotel niet ver van de Passeig de Gràcia in een grote kamer waar de dubbele bedden zo breed waren dat we er overdwars in pasten. Ik had me enorm verheugd op deze eerste vakantiedagen.
Mijn lief keek me op de ochtend van mijn verjaardag medelevend aan. Hoe graag wilde ze de terugkerende kwelling wegnemen dat mijn leven onbetekenend was (want daar ging het uiteindelijk om). Alles had ze ervoor over om mij gelukkig te zien en ik wist dat haar
woorden oprecht waren, en precies dat verhevigde mijn stroperig buikgevoel. Hoe kon iemand er alles voor over hebben om mij gelukkig te zien. Was dat geen bewijs dat mijn leven zinvol moest zijn en hoe was het mogelijk dat zij dat wel maar ikzelf dat niet zo kon ervaren?
Die dagen in Barcelona voerden mijn lief en ik lange gesprekken in cafés en restaurants en op terrasjes in buitenwijken waar buren elkaar enthousiast troffen op deze zeldzaam warme winterdagen. De glazen wijn bij de lunch versterkten onze intimiteit maar ook mijn weemoed. Uren sprak ik over de zinloosheid van mijn leven en maakte ik me druk over de incestueuze houding van deNederlandse theaterwereld. De narcistische blik altijd naar binnen gericht en als hij zich ooit naar buiten richtte, dan was het enkel en alleen om een bevestiging van zijn eigen superioriteit te krijgen. Hoe onbetekenend was mijn schrijven voor de wereld, hoe miniem het bereik van mijn woorden en hoe futiel de werking ervan op degene die ze aanhoorde. Het was alsof ik mezelf en het belang van mijn werk minimaliseerde totdat er niets van overbleef. Alles wat ik deed veroorzaakte niet meer dan een lichte rimpeling in het water. Op dat moment was dat echter geen antwoord waar ik genoegen mee nam. Als mijn schrijven onbetekenend was en ik graag betekenisvol wilde zijn, dan zat er maar één ding op. Stoppen met waar ik mee bezig was. Stoppen met datgene wat ik al zo lang nastreefde: een gewaardeerd toneelschrijver zijn.
Met mijn lief wandelde ik vanaf de Ramblas terug naar ons hotel, langs het driftig toeterend verkeer bij Plaça de Catalunya en de verleidelijke etalages van Passeig de Gràcia. Ergens op deze route werd die beslissing genomen. Tussen twee stappen door werd datgene aan de kant geschoven wat al zo lang de top was geweest van de berg die ik wilde beklimmen. Ineens was er die stem: het is genoeg geweest. Ongewild was er ook direct de herinnering aan een collega-toneelschrijfster die ooit een vergelijkbare beslissing nam en die vervolgens twee jaar achter het loket van de NS zat om treinkaartjes te verkopen. Ik schoof het beeld terzijde.  De vraag wat ik zou doen als ik niet meer zou schrijven was tot nader order niet van belang. Voorlopig had ik  maar één wens en dat was de wens te stoppen met waar ik nu mee bezig was.
Het was een instinctief besluit. Was het eigenlijk wel een besluit? Was dit zeldzame moment van helderheid,  waarbij glashelder werd dat stoppen de enige optie was, een beslissing die ikzelf nam, of een door God mag weten wie ingegeven sturing? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat er direct een lichtheid in mijn lichaam kwam. Het voelde letterlijk alsof er een last van mijn schouders werd weggenomen. Ik had nooit voor mogelijk gehouden dat het stoppen met schrijven zo bevrijdend zou voelen. Mijn lief hield wijselijk
haar mond. Ze merkte ook de opluchting die met mijn besluit gepaard ging. Ik geloof niet dat ze het op dat moment serieus nam, maar gelukkig slikte ze de vraag ‘wat wil je dan?’ wijselijk in. 

Nodig de auteur uit

contact@lotvekemans.nl

Contact Agent

bisseling@sebes.nl

Contact Uitgeverij

info@atlascontact.nl